//code.Node czyli inny wymiar kodowania…

//code.Node to bezprzewodowe urządzenie do nauki kodowania stworzone przez producenta czujników przyrodniczych PASCO. Nie wymaga żadnego kompletowania i składania elementów, lutowania czy majsterkowania. Wbudowane narzędzia analityczne zawierają zarówno proste funkcje (dla młodszych uczniów) jak i zaawansowane (dla starszych). Umożliwia programowanie przyrodniczych doświadczeń sterowanych komputerowo, komponowanie melodii, tworzenie wędrujących napisów świetlnych i wykonanie wielu innych fascynujących dla uczniów zadań.

Urządzenie //code.Node jest obsługiwane przez intuicyjne oprogramowanie do zbierania danych doświadczalnych, co razem tworzy platformę programistyczną nieporównywalną z żadną inną (!). Połączenie oprogramowania SPARKvue z Blockly jest najnowocześniejszym rozwiązaniem, dzięki któremu uczniowie mogą programować, debugować i zbierać dane z doświadczeń w jednym miejscu. Słowem: dostarcza wiele radości podczas nauki programowania. 

//code.Node wypełnia lukę między projektami kodowania typu „zrób to sam” (DIY) a gromadzeniem i analizą danych doświadczalnych, umożliwiając zrealizowanie większej liczby celów dydaktycznych za pomocą mniejszej liczby narzędzi. W przeciwieństwie do niektórych innych środowisk kodowania //code.Node jest urządzeniem, z którego mogą korzystać uczący się na wszystkich poziomach. Pięć czujników i cztery sygnały wyjściowe (licząc wyświetlanie tekstu na ekranie komputera) umożliwiają uczniom zaprogramowanie w jaki sposób urządzenie gromadzi dane i reaguje na nie. Początkujący mogą sprawić by kolorowa dioda LED zaświeciła gdy w pokoju robi się ciemno. Bardziej zaawansowani stworzą kod powodujący, że będzie ona migać różnymi kolorami po wykryciu określonego zakresu temperatur. Dzięki prostocie swojej konstrukcji i wieloplatformowej aplikacji //code.Node daje uczniom radość z programowania oraz gromadzenia i analizowania danych jednocześnie.

//code.Node pozwala nauczycielom (także tym bez wprawy w programowaniu) wprowadzać na lekcjach elementy nauki kodowania w celu rozwijania na swoich przedmiotach umiejętności STEM i myślenia algorytmicznego oraz kształtowania kompetencji emocjonalnych, na przykład pokonywania niepowodzeń. Uczy programowania w oparciu o doświadczenia służące poznaniu praw przyrody i otaczającego świata (w odróżnieniu np. od robotów chodzących po wyznaczonych liniach). Wykorzystuje środowisko programowania wizualnego Blockly i dzięki temu młodzież może się uczyć bez obawy o to, że popełni błąd. Daje uczniom nieporównywalne z innymi możliwości wypróbowania różnych sposobów analizowania i prezentowania wyników zaprogramowanych eksperymentów i uczy w ten sposób umiejętności operowania danymi.

 

Koncepcja kodowania z //code.Node wypełnia lukę pomiędzy programowaniem a umiejętnością operowania danymi. Jest to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku pracy, który w niedługim czasie będzie potrzebował nie informatyków tylko analityków danych.

Programowanie czujników i urządzeń PASCO jest dla uczniów fascynujące, jeśli sami wymyślają sposoby dojścia do celu. Poniżej zamieszczamy kilka inspiracji dla nauczycieli dotyczących zadań, jakie warto zaproponować uczniom:

I. Kontrola wody w akwarium

Zadanie: Skonstruuj system monitorowania natlenienia wody w akwarium, który będzie ostrzegał przed spadkiem zawartości tlenu w wodzie poniżej poziomu zagrażającego organizmom.

 

Czujnik PASCO(PS-3224) Bezprzewodowy czujnik tlenu rozpuszczonego.

 

Przykład wykonania: Czujnik umieszczony na stałe w akwarium podaje wartość stężenia tlenu rozpuszczonego w wodzie. Na ekranie wyświetlana jest bieżąca wartość DO2, komunikat ostrzegający oraz wykres. Treść komunikatu zależy od tego w jakim przedziale znajduje się stężenie DO2.

 

 

Przykład programu Blockly:

Przykład ekranuponiższy ekran jest gotowy do użycia, ale nie zawiera żadnych danych pomiarowych.

II. Odczyn roztworu

Zadanie: Zbuduj urządzenie do informowania, jako jest odczyn badanego roztworu: kwasowy, zasadowy czy obojętny.

 

Czujnik PASCO(PS-3204) Bezprzewodowy czujnik pH.

 

Przykład wykonania: Czujnik umieszczamy w badanym roztworze. Program analizuje dane z czujnika i podaje odpowiedni komunikat w zależności od odczytanego pH roztworu.

 

 

Przykład programu Blockly:

Przykład ekranu:

III. Czujnik nacisku

Zadanie: Wykonaj urządzenie wykrywające nacisk na płaszczyznę dykty, tektury itp. Schowaj czujnik siły pod tą płaszczyzną. Jeśli ktoś się o nią oprze, niech wywoła alarm, np. zapalenie się żarówki.

 

Czujnik PASCO(PS-3202) Bezprzewodowy czujnik siły i przyspieszenia(EM-3533) Bezprzewodowy moduł generatora sygnału AC/DC.

 

Przykład wykonaniaCzujnik programujemy tak by po przekroczeniu pewnej wartości siły nacisku włączał moduł generatora sygnału zasilającego żarówkę. Jeżeli skonstruujemy bardziej zaawansowany program czujnik będzie działał jak dźwignia świateł drogowych w samochodzie: kolejne naciśnięcia będą włączały lub wyłączały żarówkę.

 

IV. Monitoring temperatury

Zadanie: Zaplanuj jak zrobić urządzenie, które wyświetlałoby komunikaty dotyczące właściwej lub niewłaściwej temperatury. Może to być temperatura w pokoju, na zewnątrz lub temperatura wody do kąpieli dziecka.

 

Czujnik(PS-3201) Bezprzewodowy czujnik temperatury.

 

Przykład wykonania: Czujnik umieszczamy w miejscu, w którym chcemy monitorować temperaturę. Jeśli ma to być woda, możemy po prostu wrzucić go do niej np. na pół godziny. Czujnik jest wodoodporny. Następnie trzeba napisać program, który na podstawie danych z czujnika będzie wyświetlał odpowiedni komunikat.

 

 

Przykład programu Blockly:

Wykorzystując urządzenie //code.Node oraz czujniki PASCO na lekcjach, warto zachęcać młodzież do stworzenia swojej własnej ścieżki dojścia do określonego przez nauczyciela celu. Pozwala to nauczycielom odkrywać potencjał uczniów, który w innych warunkach nigdy by się nie ujawnił.

 

//code.Node wraz z oprogramowaniem SPARKvue i Blockly zapewnia zrealizowanie większej liczby celów dydaktycznych za pomocą mniejszej liczby narzędzi oraz dostęp do niespotykanych gdzie indziej możliwości nauczania najbardziej potrzebnych umiejętności STEM.

Więcej o urządzeniu //code.Node i czujnikach PASCO na stronie www.pasco.com.pl